Bir ülkenin vergi mevzuatının yapısı, o ülkenin ekonomik performansını belirleyen bir faktördür. İyi yapılandırılmış bir vergi kanununun vergi mükellefleri için uyulması kolaydır ve devletin öncelikleri için yeterli geliri toplarken ekonomik kalkınmayı da teşvik edebilir. Buna karşılık, kötü yapılandırılmış vergi sistemleri maliyetli olabilir, ekonomik karar alma süreçlerini bozabilir ve yerel ekonomilere zarar verebilir. Birçok ülke bunun farkına varmış ve vergi kanunlarında reform yapmıştır. Son birkaç on yılda, Ekonomik İş birliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) genelinde kurumsal ve bireysel gelir üzerindeki marjinal vergi oranları önemli ölçüde düşmüştür. Artık OECD ülkelerinin çoğu gelirlerinin önemli bir kısmını bordro vergisi ve katma değer vergisi (KDV) gibi geniş tabanlı vergilerden elde etmektedir. OECD ülkeleri arasında vergi politikasında son zamanlarda yapılan değişikliklerin hepsi vergi sistemlerinin yapısını iyileştirmedi; bazıları olumsuz etki yarattı. Amerika Birleşik Devletleri ve Fransa gibi bazı ülkeler kurumlar vergisi oranlarını birkaç puan düşürmüş, Kolombiya gibi diğerleri ise artırmıştır. Portekiz’de kurumlar vergisi matrahı iyileştirilirken, Belçika’da kurumlar vergisi matrahı daha az rekabetçi hale getirilmiştir. Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık ve Şili, kurumlar vergisi matrahlarında yapılan geçici iyileştirmeleri aşamalı olarak kaldırmaktadır. COVID-19 salgını birçok ülkenin vergi sistemlerinde geçici değişiklikler yapmasına yol açmıştır. Krizden kaynaklanan gelir açıklarıyla karşı karşıya kalan ülkelerin hem ekonomik toparlanmayı teşvik etmek hem de gelirlerini artırmak için vergi sistemlerini en iyi şekilde nasıl yapılandıracaklarını düşünmeleri gerekecektir. OECD ülkeleri arasında vergilendirmeye yönelik yaklaşımların çeşitliliği, bu sistemlerin birbirlerine göre değerlendirilmesi ihtiyacını doğurmaktadır. Bu amaçla, Tax Foundation, OECD ülkelerinin vergi sistemlerinin rekabetçilik ve tarafsızlık açısından göreceli bir karşılaştırması olan Uluslararası Vergi Rekabet Endeksi’ni geliştirmiştir.

Uluslararası Vergi Rekabet Endeksi Sıralamaları

ÜLKEGENEL OLARAK SIRALAMAGENEL OLARAK PUANKURUMLAR VERGİSİ SIRALAMABİREYSEL VERGİ SIRALAMASITÜKETİM VERGİ SIRALAMASIMÜLKİYET VERGİ SIRALAMASISINIR ÖTESİ VERGİ KURALLARI SIRALAMASI
ESTONYA1100.02115111
LETONYA288.5132759
YENİ ZELANDA386.12951819
İSVİÇRE484.71093361
ÇEK CUMHURİYETİ581.26425610
LÜKSEMBURG678.923217145
TÜRKİYE778.611713227
İSRAİL878.3132311118
LİTVANYA976.631030722
AVUSTRALYA1075.932149421
MACARİSTAN1175.04638233
SLOVAK CUMHURİYETİ1274.318229330
İSVEÇ1373.3820211013
HOLLANDA1470.6251916214
KANADA1569.8242482515
SLOVENYA1666.6713312418
NORVEÇ1766.61427231512
ALMANYA1866.6313514126
FİNLANDİYA1966.5925241920
AVUSTURYA2065.32030171616
AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ2165.0222242935
KOSTA RİKA2264.836335931
KORE2361.6263723226
JAPONYA2461.5303462625
YUNANİSTAN2561.4198332823
MEKSİKA2660.1272812238
BELÇİKA2760.01511223033
İRLANDA2858.9531341734
DANİMARKA2958.51736201829
BİRLEŞİK KRALLIK3056.1282635352
İSPNAYA3155.83317193717
İZLANDA3255.51218283432
POLONYA3355.31612363127
PORTEKİZ3452.13729262028
ŞİLİ3550.53538101337
FRANSA3649.13432323314
İTALYA3748.42116373824
KOLOMBİYA3846.43815182736
 

Türkiye 2022 yılında %23 olan kurumlar vergisi oranını 2023 yılında %20’ye düşürmüştür. Türkiye 10. sıradan 7. sıraya yükselmiştir.

Geçen Yıla Göre Değişiklikler

ÜLKE2022 SIRALAMASI2022 PUANI2023 SIRALAMASI2023 PUANI2022DEN 2023E SIRALAMA DEĞİŞİMİ2022DEN 2023E PUAN DEĞİŞİMİ
TÜRKİYE1075.7778.632.9

Kurumlar Vergisi

ÜLKEGENEL SIRALAMAGENEL PUANORAN SIRALAMASIORAN PUANIMALİYET GERİ KAZANIM SIRALAMASIMALİYET GERİ KAZANIM PUANITEŞVİKLİK/KARMAŞIKLIK PUANITEŞVİKLİK/ KARMAŞIKLIK SIRALAMSI
TÜRKİYE1169.2864.91548.12172.5

Kurumsal özkaynak indirimi- veya bazen nosyonel faiz indirimi olarak da adlandırılır- faiz giderleri için indirimi korur ancak normal özkaynak getirisi için benzer bir indirim ekler, borç önyargısını nötralize ederken yatırıma yönelik vergi çarpıklıklarını ortadan kaldırır.

Beş OECD ülkesi -Belçika, İtalya, Polonya, Portekiz ve Türkiye- kurumsal özkaynaklar için bir karşılık getirmiştir. Polonya hariç tüm ülkeler bu indirimi tüm özsermaye yerine sadece yeni özsermayeye uygulamakta, böylece verimlilik kazanımlarını korurken vergi geliri maliyetlerini sınırlandırmaktadır. Belçika bu politikayı 2024 yılında kaldıracaktır. Karşılık oranı genellikle şirket veya devlet tahvili oranına dayanır ve bazı durumlarda bir risk primi ile ayarlanır.

On yedi OECD ülkesi- Avustralya, Belçika, Fransa, Macaristan, İrlanda, İsrail, Kore, Litvanya, Lüksemburg, Hollanda, Polonya, Portekiz, Slovakya, İspanya, İsviçre, Türkiye ve Birleşik Krallık- patent kutusu mevzuatına sahip olup oranlar ve muafiyetler, ülkeler arasında farklılık göstermektedir.

Tam giderleştirmenin olmadığı durumlarda, iş yatırımları harcamaya dayalı Ar-Ge vergi teşvikleri vergi maliyetlerini (kısmen) dengelemektedir. Ne yazık ki, Ar-Ge vergi teşvikleri nadiren tarafsızdır. Kayda değer bir rahatlama sağlayan ülkeler arasında Amerika Birleşik Devletleri (0,03), Meksika (0,06) ve Türkiye (0,06) en az cömert olanlardır.

Son birkaç yıldır, birçok OECD ülkesi dijital hizmetler vergisi olarak adlandırılan vergileri uygulamaya koymuştur (DST’ler). DST’ler, büyük dijital işletmelerin seçilmiş brüt gelir akışları üzerinden alınan vergilerdir. Vergi matrahları tipik olarak belirli bir dijital ürün veya hizmet setinden elde edilen gelirleri içerir (örneğin hedefli çevrimiçi reklamcılık) veya bir ülkedeki dijital kullanıcı sayısına dayanmaktadır. Nispeten yüksek yerel ve küresel gelir eşikleri, vergiyi büyük ve çok uluslu şirketlerle sınırlandırmaktadır. 2023 itibariyle sekiz OECD ülkesi DST uygulamıştır: Avusturya, Fransa, Macaristan, İtalya, Polonya, İspanya, Türkiye ve Birleşik Krallık. DST uygulayan ülkeler ITCI’da daha düşük bir puan almaktadır.

Bireysel Vergiler:

Bireysel vergiler, hükümeti finanse etmek için gelir toplamanın en yaygın yollarından biridir. Bireysel gelir vergileri, genel hükümet faaliyetlerini finanse etmek için bir bireyin veya hane halkının geliri (ücretler ve genellikle sermaye kazançları ve temettüler) üzerinden alınır. Bu vergiler tipik olarak artan oranlıdır, yani bir bireyin gelirinin vergilendirildiği oran, birey daha fazla gelir elde ettikçe artar.

ÜLKEGENEL SIRALAMAGENEL PUANGELİR VERGİ SIRALAMASIGELİR VERGİ PUANIKARMAŞIKLIK SIRALAMASIKARMAŞIKLIK PUANISERMAYE KAZANÇLARI/TEMETTÜLER SIRALAMASISERMAYE KAZANÇLARI/ TEMETTÜLER PUANI
Türkiye789.41181.9299.9786.8

Ülkeler belirli şartların yerine getirilmesi koşuluyla, sermaye kazançlarını genellikle normal gelirden daha düşük bir oranda vergilendirmektedir. Belçika, Çek Cumhuriyeti, Kore, Lüksemburg, Yeni Zelanda, Slovakya, Slovenya, İsviçre ve Türkiye uzun vadeli sermaye kazançlarına vergilendirme yapmamaktadır.

Tüketim Vergileri:

ÜLKEGENEL SIRALAMAGENEL PUANORAN SIRALAMASIORAN PUANITEMEL SIRALAMATEMEL PUAN
Türkiye1366.81257.11463.2

Emlak Vergileri:

ÜLKEGENEL SIRALAMAGENEL PUANEMLAK VERGİLERİ SIRALAMASIEMLAK VERGİLERİ PUANISERVET/EMLAK VERGİLERİ SIRALAMASERVET/EMLAK VERGİLERİ PUANİŞLEM/EMLAK VERGİLERİ SIRALAMAİŞLEM/EMLAK VERGİLERİ PUAN
Türkiye2257.7772.91270.93246.1

Sınır Ötesi Vergi Kuralları:

Ülkeler yabancı ülkelerde kazanılan kurum gelirlerinin yurt içinde nasıl vergilendirip vergilendirilemeyeceğini tanımlamıştır. Sınır ötesi vergi kuralları ülkelerin bu işletmelere uyguladığı sistem ve düzenlemeleri içeren faaliyetlerdir.

ÜLKEGENEL SIRALAMAGENEL PUANDIV/CAP KAZANÇLARI MUAFİYET SIRALAMASIDIV/CAP KAZANÇLARI MUAFİYET PUANISTOPAJ VERGİLERİ SIRALAMASTOPAJ VERGİLERİ PUANVERGİ ANLAŞMALARI SIRALAMAVERGİ ANLAŞMALARI PUANVERGİ KARŞITI KAÇINMA SIRALAMAVERGİ KARŞITI KAÇINMA PUAN
Türkiye786.51100.01562.11372.6960.7

TÜRKİYE

GENEL SIRALAMAGENEL PUANKURUMSAL VERGİ SIRALAMASIBİREYSEL VERGİ SIRALAMASITÜKETİM VERGİ SIRALAMASIMÜLKİYET VERGİ SIRALAMASISINIR ÖTESİ VERGİ KURALLARI SIRALAMASI
778.811713227

Türkiye, 2023 Uluslararası Vergi Rekabet Endeksinde 2022’ye göre 3 sıra daha iyi bir sıralamayla 7. olmuştur.

Türk Vergi Sisteminin Bazı Güçlü Özellikleri:

-Türkiye, herhangi bir ülke sınırlaması olmaksızın yabancı temettüleri ve sermaye kazancı gelirlerini muaf tutan bölgesel bir vergi sistemine sahiptir.

– Temettüler üzerindeki kişisel gelir vergisi %20 ile OECD ortalamasının (%24) altındadır.

– Türkiye, standart kurumlar vergisinin doğasında bulunan borç önyargısını ele alan bir ACE sağlamaktadır.

Türk Vergi Sisteminin Bazı Zayıf Özellikleri:

– Şirketlerin net faaliyet zararlarını kullanabilecekleri süre ciddi şekilde sınırlandırılmıştır. Gelecekteki karları mahsup edemez ve geçmişteki vergilendirilebilir geliri azaltmak için zararları kullanamazlar.

– Türkiye’nin %18’lik KDV oranı, potansiyel vergi matrahının yarısından daha azına uygulanmaktadır.

– Türkiye’de gayrimenkul transferleri üzerinden ayrı ayrı alınan birden fazla bozucu emlak vergisi bulunmaktadır. Bunlar mülkler ve finansal işlemler vergileridir.

EK BİLGİ- KURUMLAR VERGİSİ

Türkiye:

Üst Marjinal Kurumlar Vergisi Oranı: %20

Kayıp Geri Taşıma (Yıl sayısı): 0

Devreden Zarar (Yıl sayısı): 5

Makine: %86,40

Endüstriyel Binalar: %43,10

Maddi Olmayan Varlıklar: %69.40

Envanter (En iyi mevcut): Ortalama Maliyet

Kurumsal Karşılıklar Özkaynak (Oran ve Baz): Evet, 2020de %19.62

Patent Kutusu:  Evet

Zımni Vergi Sübvansiyon Ar-Ge Oranları Harcamaları: 0.06

Dijital Hizmetler Vergisi: Evet

Sayı Ayrı Oranlar veya Alternatif Minimum Vergiler: 0

Surtax üzerinde Kurumsal Gelir: Hayır

Gelir Payı Üzerinde toplandı Elde edilen gelir Standart Dışı Gelir Vergileri: %0

GELİR VERGİLERİ EK BİLGİ

Türkiye

En Yüksek Marjinal Gelir Vergisi Oranı: %40.80

En Yüksek Gelir Vergi Oranı Eşiği (a): 5.1

Marjinal ila Ortalama Vergi Kama Oranı: 1.3

Kişisel Gelir Ek Vergisi: Hayır

Gelir Payı Aracılığıyla Toplanan Standart Dışı Sosyal Güvenlik ve Bordro Vergileri: %0

Üst Marjinal Sermaye Kazançları Vergi Oranı (b): %0

Üst Marjinal Temettü Vergisi Oranı (b): %20

TÜKETİM VERGİLERİ EK TABLO

ÜLKEKDV/ SATIŞ VERGİSİ ORANIKDV/SATIŞ VERGİSİ EŞİĞİKDV/SATIŞ VERGİSİ MATRAHI OLARAK TOPLAM TÜKETİM YÜZDESİ
Türkiye%180 USD%46.80

MÜLKİYET VERGİLERİ EK BİLGİ:

Türkiye:

Emlak veya Arazi Vergisi: Gayrimenkul Vergisi

İndirilebilecek Emlak Vergileri: Evet

Sermaye Stoğunun Yüzdesel Emlak Vergisi: %0.10

Net Varlık Vergisi: Hayır

Emlak/Miras Vergisi: Veraset ve İntikal Vergisi

Transfer Vergileri: Emlak Transfer Vergisi

Varlık Vergileri: Hayır

Sermaye Görevleri: Evet

Finansal İşlem Vergisi: Evet

SINIR ÖTESİ VERGİ KURALLARI EK BİLGİ

Türkiye

Temettü Muafiyeti: %100

Sermaye Kazançlar Muafiyeti: %100

 Ülke Sınırlamaları: Hiç

Temettü Stopaj Vergisi: %15

Faiz Stopaj Vergisi: %10

Telif Ücretleri Stopaj Vergisi: %20

Sayı Vergi Antlaşmaları: 86

Kontrollü Yabancı Şirket Kuralları: Evet

Kontrol Edilen Yabancı Şirket Kuralları (Gelir): Tüm Gelirler

Kontrol Edilen Yabancı Şirket Kuralları (Muafiyetler): Hiç

Faiz Kesintisi Sınırlamaları: 3:1 borç/özkaynak oranı (finansal kurumlar için 6:1) geçerlidir.

Çeviri: Sezil Güçlü

Önceki İçerikİklim Krizi ve Piyasa Alternatifleri
Sonraki İçerikLiberalizm, İklim Değişikliği ve Şehir Planlaması: İstanbul Örneği Üzerine Bir İnceleme